آموزش خیاطی دوختنی

پارچه های آستری رو بشناسیم

بهترین پارچه آستری؛
اگر خیاطی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنید یا حتی کمی به آن علاقه دارید و در شروع مسیر هستید، با اصطلاح آستری آشنایی دارید. آستر نوعی پارچه برای زیرسازی لباس است که می‌تواند نتیجه کار شما را به شکل قابل توجهی متفاوت کنید. به این معنی که با وجود آستری، زیبایی و ایستایی لباس شما می‌تواند چند برابر زیباتر از نمای آن بدون پارچه آستر باشد. پارچه آستری انواع متفاوتی دارد. بنابراین مهم‌ترین سوالی که خیاطان هنگام خرید پارچه با آن مواجه هستند، این است که بهترین پارچه برای آستری کدام است؟ آیا جنس و مدل لباس در انتخاب آستری اثرگذار است؟ این سوالات اساسی پاسخ‌ ساده‌ای دارد: با شناخت انواع پارچه آستری می‌توانید به سادگی متوجه شوید که کدام جنس برای کدام نوع لباس مناسب است. در ادامه به شما انواع پارچه آستری و کاربردهای آنان را معرفی خواهیم کرد.

چه زمانی از آستر استفاده می‌کنیم؟
آسترها نقشی تعیین کننده در ظاهر لباس دارند. به همین دلیل مهم‌ترین کاربرد آنان برای خوش فرم نگه داشتن انواع لباس است. برای مثال هنگام دوخت انواع کت و دامن، لباس شب و مانتوهای مجلسی باید ترفندهای دوخت آستر را بیاموزید. چرا که این نوع از لباس‌ها تنها با دوخت آستر ایستایی قابل قبولی دارند.
از طرفی بسیاری از لباس‌های منحصر به فرد با پارچه‌های دانتل و تور دوخته می‌شوند. بنابراین آستری بخش جدایی ناپذیر در دوخت این نوع از لباس‌های مجلسی خواهد بود.
علاوه بر زیبایی و کمک به ایستایی لباس گروهی از جنس‌های آستری برای ایجاد گرمای بیشتر در لباس دوخته می‌شوند. همچنین گاهی برای پوشاندن درزهای دوخت درون لباس باید ترفندهای آسترکشی را در آن اجرا کرد. بنابراین برای هر نوع لباس و دوختی به یک پارچه آستری منحصر به فرد نیاز دارید.

آستر ابریشمی؛ بهترین پارچه برای زیرسازی لباس شب


اگر برای دوخت لباس شب به یک خیاط حرفه‌ای مراجعه کنید، اغلب بهترین پیشنهاد او برای پارچه آستری، آستر ابریشمی است. آستر ابریشمی در حقیقت یک پارچه بسیار ظریف و نرم است که الیاف طبیعی تولید شده و به دلیل ظرافت و لطافتی که دارد به عنوان آستری برای لباس مجلسی به ویژه انواع دامن و پیراهن به کار می‌رود. این پارچه همچنین با انواع لایی نیز سازگار است و دوخت ساده‌ای دارد. از طرفی وجود تنوع رنگی این نوع پارچه در چند سال اخیر باعث شده تا محدودیتی برای استفاده از آن وجود نداشته باشد و به خوبی پاسخگوی نیاز شما برای دوخت انواع لباس باشد.

آستر ساتن؛ پرفروش‌ترین جنس آستری

حتی اگر از خیاطی سررشته‌ای نداشته باشید، حتما بارها در انواع لباس خود آستر ساتن را دیده‌اید و ظاهر آن را می‌شناسید. آستر ساتن در حقیقت رایج‌ترین نوع آستر است که می‌توان از آن برای دوخت لباس مجلسی تا انواع مانتو و لباس رسمی نیز استفاده کرد. همچنین چون این پارچه بافت ضخیمی دارد می‌توان از آن برای گرم‌تر کردن لباس نیز استفاده کرد. به همین دلیل یکی از بهترین آستری‌ها برای دوخت پالتو به حساب می‌آید. اما ساتن انواع مختلفی مانند ساتن کش، ساتن چروک، ساتن حریر و ساتن دوش دارد. هر یک از این جنس ساتن‌ها می‌توانند با توجه به کاربری لباس و نوع دوخت شما انتخاب مناسبی باشند. برای مثال بسیاری از خیاطان از ساتن آمریکایی برای دوخت لباس عروس استفاده می‌کنند.

آستر پنبه؛ بهترین پارچه برای پوست‌ها نازک و حساس


یکی از اصول دوخت لباس حرفه‌ای اسن است که علاوه بر زیبایی، راحتی افراد در لباس نیز مدنظر قرار بگیرد. این موضوع به ویژه در انتخاب آستر که در تماس مستقیم با پوست بدن است اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. آستر پنبه یکی از بهترین پارچه‌های آستری است که به دلیل الیاف طبیعی و همچنین بافت نازک و ظریفش می‌تواند به طور کامل با پوست بدن سازگار باشد. بنابراین از این نوع آستر بیشتر برای لباس کودکان استفاده می‌شود.

لایی حریر؛ آستر مناسب برای لباس حریر


بسیاری از افراد تصور می‌کنند که لایی حریر در شمار لایی‌ها قرار دارد و نمی‌توان آن را به عنوان آستر استفاده کرد. در صورتیکه بهترین آستر برای لباس‌هایی با جنس حریر، لایی حریر است. این لایی به دلیل نازکی و هماهنگی با بافت حریر می‌توانید نمایی منظم و زیبا به لباس شما ببخشد.

آستر کرکی؛ آستر مناسب برای لباس زمستانی


اگر برای لباس‌های زمستانی مانند انواع کاپشن و پالتو به دنبال آستر مناسب و گرم هستید، آستر کرکی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. این آستر با جنس ضخیم و بافت کرکی خود می‌تواند هم به ایستایی لباس کمک کند و هم در فصل زمستان شما را از سرما حفظ کند. آستر کرکی ضخامت‌های متفاوتی دارد و در سال‌های اخیر رنگ‌های متنوعی از آن نیز به بازار آمده است که می‌توانید با توجه به رنگ لباس آن‌ها را خریداری کنید.

به طور کلی انتخاب آستر بیش از هرچیز به نوع لباس و البته مهارت دوخت شما وابسته است. بنابراین هنگام شروع آموزش خیاطی به ترفندهای ریز و درشت آن در دوخت انواع پارچه توجه کنید تا پس از مدتی مهارت انتخاب پارچه مناسب را نیز به دست آورید.

دوختنی

دیدگاه‌ها

0