آموزش خیاطی دوختنی

چرا چرخ نامنظم و با فاصله می دوزد؟

دلیل فاصله انداختن و پرش دوخت چیست؟
پرش دوخت یا جا انداختن چرخ خیاط عوامل زیادی دارد. دوخت نامنظم در طول درزها باعث ایجاد شکاف در دوخت می‌شود. و باعث می شود دوخت شما مقاوم نبوده و از کیفیت کارتان می کاهد.
در ادامه این مقاله به چند دلیل عمده برای ایجاد پرش دوخت در چرخ خیاطی می‌پردازیم. این دلایل مواردی چون: انتخاب سوزن درست، تنظیم چرخ،فشار و کشش مناسب، انتخاب نخ و… است. مواردی که در ادامه گفته می‌شود را بررسی کنید تا دوختی محکم و درست در چرخ خیاطی خود داشته باشید
فرآیند دوخت زمانی اتفاق می‌افتد که سوزن از پارچه عبور کند و سوراخ سوزن از نزدیک نخ بوبین عبور کند تا با قلاب کردن یک حلقه تشکیل شود و یک دوخت انجام می‌شود. این پروسه باید بدون هیچ فاصله، شل بودن نخ و یا قطعی آن رخ دهد تا دوخت کامل و محکم باشد. پرش دوخت زمانی رخ می‌دهد که سوزن قادر نباشد تا نخ را با نخ بوبین قلاب کند.

آیا سوزن چرخ خیاطی شما سالم است؟


اگر پرش دوخت چرخ خیاطی را مشاهده کردید مطمئن شوید تا سوزن را به درستی نصب کرده باشید. همچنین سوزن در مسیر رفت و برگشت خود به درستی حرکت کند. اگر سوزن مشکل دارد آن را با سوزن جدید تعویض کنید.نوک سوزن ممکن است شکسته باشد که یکی از دلایل عمده پرش دوخت همین موضوع است. اصلا انتظار نداشته باشید که شکستگی یا پریدگی نوک سوزن به چشم دیده شود ! همین که مطمئن هستید که چند کوک به درستی و منظم دوخته میشود و یک یا دو کوک نامنظم دوخته میشود و پرش میزند یعنی نوک سوزن شما پریده حتی ممکن است سوزن رو تازه عوض کرده باشید اما به دلیل کیفیت نامرغوب سوزن های غیر اصل و تقلبی این ایراد به وجود می اید .
به غیر از تیز بودن نوک سوزن ممکن است یک خمیدگی کوچک در سوزن وجود داشته باشد که باعث ایجاد پرش در آن می‌شود. خمیدگی سوزن زمانی اتفاق می‌افتد که در هنگام دوخت پارچه را در زیر سوزن بکشید. برای جلوگیری از این اتفاق در هنگام خیاطی پارچه را نکشید.

مسیر درست عبور نخ:

این مورد بسیار ساده است اما نقشی بسیار کلیدی و مهم در دوخت دارد، زیرا بیشتر مشکلات دوخت چرخ خیاطی تنها با دوباره به درستی جا زدن نخ حل می‌شوند. برای این کار باید نخ را از بالا کاملا از چرخ خیاطی جدا کنید و دوباره از نو آن را جایگذاری کنید. معمولا قسمت‌هایی در مسیر نخ است که از چشم افراد جا می‌ماند و این باعث پرش دوخت چرخ خیاطی می‌شود. بنابراین بهتر است یکبار نخ را به طور کاملا جدا کرده و دوباره جایگذاری کنید.

لایه های پارچه آنقدر زیاد است که چرخ خیاطی قادر به دوخت آن نیست:

احتمالا در مواردی که در حال دوخت یک پارچه ضخیم و یا لایه‌هایی از پارچه و درز کناری کار بودید با پرش دوخت مواجه شده‌اید. در صورت ضخامت زیاد لایه‌های پارچه و نامناسب بودن سوزن برای آن، نخ به بوبین نمی‌رسد و حلقه‌دوخت تشکیل نمی‌شود و دوخت ناقص می‌ماند. این مشکلی است که ممکن است در دوخت پارچه های مختلف برای شما پیش آمده باشد. برای رفع این مشکل می‌توانید عرض دوخت را بیشتر از حد معمول کنید. البته با وجود این کار نیز ممکن است باز هم با پرش دوخت روبه‌رو شوید. برای رفع این مشکل باید نحوه دوخت پارچه‌های ضخیم با چرخ خیاطی را یاد بگیرید.

پارچه بیش از اندازه نازک است:

وقتی سوزن به داخل پارچه می‌رود و به بالا برمی‌گردد در این زمان پارچه نازک نیز به همره سوزن به بالا می آید دوخت به خوبی شکل نمی‌گیرد. نتیجه این فرآیند پرش دوخت چرخ خیاطی است. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید از چیزی در زیر پارچه برای ثایت نگه داشتن آن استفاده کنید. در این صورت پارچه یک مسیر افقی در راستای کفی سوزن چرخ خیاطی ایجاد می‌کندو دوخت به درستی شکل می‌گیرد.

نخ مورد استفاده باید مناسب برای دوخت باشد:

پلی استر و نایلون از جنس نخ‌هایی هستند که حالت الاستیکی دارند. پس اگر در هنگام دوخت با مشکلاتی مانند پرش دوخت چرخ خیاطی مواجه شدید می‌توانید از این جنس نخ‌ها به جای صددرصد کتان استفاده کنید. خصوصا استفاده از نخ پلی استر که گزینه بسیار مناسبی برای پارچه‌های کشی است و همچنین می‌توانید از نخ‌های از درون تابیده شده استفاده کنید. این نخ‌ها گزینه بسیار عالی برای انواع دوخت و پارچه هستند.

فشار و تنظیم چرخ خیاطی

فشار و کشش نخ موجود در چرخ خیاطی میان صفحه‌هایی از نخ از میان آن‌ها عبور می کنند وجود دارد. برای تنظیم کشش نخ اگر درجه تنظیم را به سمت راست بچرخانید فشار و کشش افزایش می‌یابد. و اگر آن را به سمت چپ بچرخانید کشش و تنش نخ کاهش می‌یابد. بهترین فشار کمترین میزان تنطیم کشش است. وقتی فشار را افزایش دهید شانس پاره شدن و بریدگی نخ بیشتر می‌شود. ولی در مواردی که پرش دوخت چرخ خیاطی وجود دارد بهتر است تا کشش و فشار را افزایش دهید تا دوخت محکم و بدون فاصله داشته باشید.

تنظیم درست بوبین چرخ خیاطی

در برخی مواقع عدم روغن کاری قلاب بوبین باعث ایجاد پرش دوخت چرخ خیاطی می‌شود. می‌توانید یک قطره روغن به این ناحیه بزنید تا بوبین به نرمی در جای خود حرکت کند و چرخ خیاطی به خوبی دوخت را انجام دهد. درصورت نرم و روان شدن این ناحیه با کمی روغن کاری عملیات ذوخت راحت تر و بهتر انجام می‌پذیرد.

اگر تمام موارد فوق را انجام داده‌اید و همچنان با پرش دوخت چرخ خیاطی مواجه هستید می‌توانید دوخت را روی انواع دیگر پارچه امتحان کنید. در صورتی که این مشکل تنها روی یک جنس پارچه تکرار شد، نشان دهنده آن است که چرخ خیاطی شما قادر به دوخت این جنس از پارچه نیست و ایراد فنی ندارد و می‌توانید قسمت‌های دوخته نشده را با دوخت دستی بدوزید. اگر چرخ خیاطی مناسبی برای انواع دوخت و پارچه دارید و با وجود موارد فوق باز هم با پرش دوخت روبه‌رو شدید، این بار احتمالا چرخ خیاطی شما با مشکل فنی مواجه شده است و بهتر است آن را به یک متخصص نشان دهید.
.

دوختنی

دیدگاه‌ها

0