آموزش خیاطی دوختنی

روغن کاری چرخ خیاطی

چگونه چرخ خیاطی را روغن کاری کنیم؟
روغن چرخ خیاطی یک نوع مایع هست که وقتی به آن دست می زنیم حالت چرب و روغنی دارد. استفاده از روغن مرغوب و با کیفیت تاثیر مستقیمی در کارکرد و عملکرد چرخ خیاطی شما دارد. روغن کاری چرخ خیاطی های خانگی و صنعتی با یکدیگر متفاوت هستند وهرکدام مستلزم داشتن یک سری لوازم جهت روغن کاری می باشند، حتی جالب است بدانید روغن کاری چرخ خیاطی های خانگی در مدل های مختلف متفاوت است اما همگی دارای یک اصول مشترک می باشند.
ابزار مناسب جهت روغن کار
در مرحله اول به یک دستمال نیاز دارید تا نقاطی که باید روغنکاری شود را تمیز نمایید و روغن قبلی را به طور کامل پاک کنید.
باید برای روغن کاری چرخ خیاطی خانگی قسمت ماکو ماشین دوخت را توسط مسواک یا فرچه تمیز کنید تا پرز و نخ وجود نداشته باشد سپس یک قطره روغن بریزید.
برای روغن کاری چرخ خیاطی های خانگی و صنعتی مثل سردوز یک روغن دان تهیه کنید وقسمت های مختلف ومورد نیاز چرخ خیاطی را با دقت کافی و به مقدار مناسب روغن بزنید.
نکات مهم روغن کاری چرخ خیاطی
برای روغن کاری چرخ خیاطی های صنعتی و خانگی چند نکته وجود دارد تا مراحل روغن کاری چرخ به خوبی انجام شود. مهم ترین نکته این است که شما نباید به تمام نقاط و قطعات چرختون روغن بزنید بلکه باید فقط به قسمت هایی که نیازاست و دراکثر چرخ ها مشخص شده روغن بزنید. نکته دیگراین است که حتما پس از روغن کاری حدود 2 الی 3 دقیقه با چرخ خیاطی کار کنید تا روغن یک جا نماند وهمه قطعات دستگاه روغن کاری شوند اگر این کار را انجام ندهید روغن یک جا سفت می شود و چرخ خیاطی شما روان و خوب کارنمی کند.
روغن کاری چرخ های صنعتی
جهت روغن کاری راسته دوزهای صنعتی کارتل باز یعنی راسته دوزهایی که روغن داخل کارتل ریخته می شود، از طریق پیچ گوشتی پیچ کارتل را باز نمایید و سپس یک ظرف زیر کارتل قرار دهید تا روغن قبلی خارج شود، در مرحله بعد کارتل را دستمال بکشید و بعد یک لیتر روغن باکیفیت را درون کارتل بریزید. برای روغن کاری راسته دوزهای کارتل بسته ابتدا پبچ کارتل را باز نمایید تا روغن خالی شود سپس از قسمت بالای دستگاه درپوش مشکی را برداشته و یک لیتر روغن بریزید. روغن کاری چرخ های خانگی
چرخ خیاطی های خانگی روغن کاری بسیار ساده ای دارند شما اول یک قطره روغن به قسمت ماکوی ماشین دوخت میزنید اگر دسترسی به اون قطعه سخت بود میتونید یک قطره روغن به خود میل سوزن بزنید چند دور سوزن رو بالا و پایین کنید. مجددا یک قطره روغن دیگه بزنید و چند دور مجدد بالا و پایین کنید. به قاب ماکو هم روغن بزنید.
قسمت دوم و خیلی حساسی که باید روغن زد فاصله بین قاب ماکو و حفره ای هست که قاب ماکو داخلش می چرخه، فقط یک قطره روغن بین این دو قطعه میزنیم و چند دور دستگاه رو با دست حرکت میدیم. دقت کنید روغن رو به ماکو یا ماسوره نزنید باعث ایجاد چسبندگی بین ماکو و ماسوره میشه کیفیت دوختتون رو پایین میاره و نخ رو چرب میکنه و کاری که دارید میدوزید رو لک میکنه.توجه داشته باشید که به هیچ عنوان تسمه و دینام چرخ خیاطی روغن کاری نشوند وگرنه چرخ شما قفل می کند، حتما هم پس از اتمام کار حدود 2 دقیقه با ماشین دوختتان کار کنید تا همه نواحی روانکاری شوند.
زمان مناسب روغن کاری
چرخ خیاطی های راسته دوز کارتل باز هر 6 الی 8 ماه یکبار احتیاج دارند که روغنشان عوض شود اما باید روغن چرخ خیاطی های صنعتی کارتل بسته را هر 10 الی 11 ماه یک بار تعویض کرد، چرخ های خانگی اگر به طورمداوم از چرخ خیاطی استفاده می هفته ای یک الی دو مرتبه روغن کاری انجام دهید اگر زیاد از چرخ خیاطی خود استفاده نمی کنید هر زمان قصد دوخت و دوز داشتید قبل از شروع خیاطی دستگاه را روغن بزنید. کار روغنکاری رو فقط زمانی که قصد استفاده از دستگاه رو داریم انجام میدهیم، یعنی اول دستگاه روغن کاری شده و سپس شروع به کار میکنیم.

دوختنی

دیدگاه‌ها

0