آموزش خیاطی دوختنی

نحوه انتخاب و خرید پارچه

 

پارچه ها به روش تار و پود یا کشبافت بافته می شوند، و می توانند از الیاف حیوانی(پشم و ابریشم)، الیاف گیاهی(مانند پنبه و کتان) و یا الیاف مصنوعی(مانند نایلون) ساخته شوند. پارچه های نساجی بیشتر به روش تار و پود بافته می گردند. در اینجا فضای کافی برای صحبت درباره تمام پارچه ها وجود ندارد، بنابراین تنها چند نوع اصلی آنها را به شما معرفی می کنیم:

-پنبه : متنوع ترین پارچه ها از نخ پنبه ای که به روش تارو پودی بافته شده است، بوجود می آیند که دارای وزن های مختلفی از دستمال های سبک تا پارچه های سنگین برزنتی هستند. این نوع پارچه ها اغلب برای پیراهن، دامن، شلوار، شلوار جین و کیف استفاده می گردند و اغلب ارزان قیمت هستند.

-پارچه کشباف نخی : این نوع پارچه توسط ماشین و از نخ پنبه خوب بافته می شود و از آن برای ساخت تی شرت ها استفاده می گردد. این نوع پارچه کششی بوده و برای پوشیدن راحت است، اما دوخت آن به آسانی پارچه پنبه ای تار و پودی نمی باشد.

– کتان : پارچه های کتانی به راحتی دوخته می شوند و دارای وزن های مختلفی هستند. این نوع از پارچه ها زیاد چروک می شوند، به همین دلیل معمولا آنها را با پنبه مخلوط می کنند. استفاده اصلی آنها برای تولید لباس های تابستانی است. ممکن است بسیار گران باشند.

-ابریشم : این نوع پارچه براق، اغلب برای لباس زیرهای لوکس، بلوز و لباس استفاده می شود. این پارچه ها گران هستند و دوختن آنها سخت است.

-پشم : می تواند هم به صورت تار و پودی و هم بصورت کشبافت بافته شود. پارچه های پشمی اغلب برای ایجاد لباس، کت و دامن و شلوارهای شیک استفاده می شود. این نوع پارچه ها اغلب گران هستند و باید توسط خشکشویی شسته شوند.

-پلی استر و پلی پنبه : پارچه های تار و پودی مصنوعی، به طور کلی سبک وزن هستند و در برابر چین و چروک مقاوم می باشند. پلی پنبه ترکیبی از پلی استر و پنبه است. این نوع از پارچه ها اغلب بسیار ارزان قیمت هستند.

 

دوختنی

دیدگاه‌ها

0