آموزش خیاطی دوختنی

بهترین مدل چرخ خیاطی

چرخ های خیاطی با توجه  به کاربرد و هدفی که دنبال می کنند ، انواع و اقسام مختلفی دارند از جمله چرخ های صنعتی ، خانگی ، مسافرتی ، میان دوز و سردوز که هرکدام از آنها ویژگی های خاص خودشان را دارا هستند که در عین داشتن شباهت ، تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند .

چرخ های مسافرتی : این نوع چرخ ها کوچک هستند و معمولا با باتری کار میکنند و فقط یک ردیف دوخت می زنند در واقع چرخ خیاطی قابل حمل بیشتر برای دوخت و دوزهای ساده در شرایط اورژانسی هستند .

 

چرخ های خانگی : با مارک های مختلف در بازار موجود هستند و از جمله وسایل کاربردی هستند که نقش قابل توجهی در صنعت پوشاک دارند . امروزه در همه خانه ها چرخ خیاطی وجود دارد . طراحی و ساخت چرخ خیاطی های خانگی به صورتی است که شما می توانید برای پارچه های مختلف و اهداف مختلف از آنها استفاده کنید و چون معمولا در خانه ها به صورت هر روزه از چرخ خیاطی استفاده نمی شود ، متریالی که در ساخت این چرخ خیاطی ها وجود دارد طوری است که باعث شده قیمت این چرخ های خانگی نسبت به صنعتی پایین تر باشد و اندازه و ابعاد کوچکتری هم داشته باشد تا به راحتی آن را در خانه خود داشته باشیم و برای کارهای مختلف در حد معمول و نه حرفه ای از آن استفاده کنیم .

چرخ های خانگی انواع مختلقی دارند که به چند دسته از جمله چرخ خیاطی های کامپیوتری ، دستی و گلدوزی اشاره کرد که افراد با توجه به هزینه ای که میتوانند تقبل کنند و هدفی که دارند می توانند چرخ خیاطی را انتخاب و خریداری کنند.

به طور کلی چرخ خیاطی خانگی بیشتر برای افرادی مناسب است که به خیاطی علاقمند هستند و می خواهند برخی لباسهایشان را خودشان بدوزند یا کارهای سبک دوخت و دوز در منزل را مثل دوخت پرده انجام دهند یا درز شکافته شده لباس شان را خودشان سروسامان دهند.

 

چرخ های صنعتی : از انواع چرخ هایی است که تخصصی هستند و هر دستگاه چرخ خیاطی مخصوص یک کار است . مثلا برخی چرخ های صنعتی فقط راسته دوزی می کنند و برخی دیگر فقط زیگزاگ می زنند. چرخ های صنعتی مناسب دوخت های سنگین و در حجم بالاست و معمولا در محیط کارگاهی از آنها استفاده می شود. از لحاظ کیفیت دوخت چرخ های صنعتی عالی هستند و برای دوخت حرفه ای به کار می روند. همچنین سرعت بسیار زیادی دارند و در هر دقیقه ۵۰۰۰ بخیه میزنند.

 

چرخ سردوز (overLock) : این نوع چرخ خیاطی بریا دوخت کناره های پارچه به منظور پیشگیری از بیرون زدگی نخ و مرتب بودن کناره های لباس استفاده میشود . در برخی از انواع این چرخ خیاطی ، لبه های پارچه به طور خودکار برش می خورند و به همین دلیل لبه ها و درزهای ضخیم پارچه ها به سرعت و آسان دوخته می شوند. سرعت این چرخ ها بسیار بالاست و از ۱۰۰۰ تا ۹۰۰۰ دور در دقیقه متغیر است . در این چرخ خیاطی از دو تا ۹ دوک نخ به طور همزمان استفاده می شود و برای زدن کوک ها به چندین سوزن نیاز است .

 

چرخ خیاطی میاندوز : یکی از انواع چرخ خیاطی صنعتی چرخ میاندوز است که در نهایت برای دوخت میانه پارچه کاربردی مطلوب دارد و به اصطلاح به عنوان تمیز دوز شناخته می شوند. یعنی دوختی که با استفاده از چرخ میاندوز بر روی پارچه زده می شود خیلی مرتب است و ظاهری آراسته به پارچه و لباس می بخشد. مهمترین کاربرد چرخ میاندوز در خیاطی ، برای دوخت پارچه هایی از جنس کشی و انواع پارچه هایی با جنس تریکو است تا دوختی حرفه ای را انجام دهد. چرخ میاندوز تنها برای یک نوع دوخت تخصص یافته است ، از این رو برای استفاده به عنوان چرخ خیاطی برای افرادی که در امر خیاطی مبتدی هستند مناسب نبوده و از لحاظ قیمت خرید برای آنها مقرون به صرفه نیست.

 

دوختنی

دیدگاه‌ها

0