آموزش خیاطی دوختنی

تفاوت چرخ خیاطی خانگی و صنعتی چیست؟

تفاوت چرخ خیاطی خانگی و صنعتی چیست؟
چرخ های خیاطی بر اساس کاربرد به دو دسته صنعتی و خانگی طبقه بندی می شوند. چرخ خیاطی صنعتی از انواع چرخ هایی است که تخصصی هستند و هر دستگاه چرخ خیاطی مخصوص یک کار است . مثلا برخی از چرخ های صنعتی فقط راسته دوزی میکنند و برخی دیگر فقط زیگزاگ می زنند. از طرفی، چرخ های خانگی برای استفاده خانگی است و به تجهیزات و دوخت های مختلفی مجهز است اما برای دوخت و دوز در حجم کم مناسب اند.
چرخ خیاطی خانگی بیشتر برای افرادی مناسب است که به خیاطی علاقه مند هستند و میخواهند برخی از لباسهایشان رو خودشان بدوزند یا کارهای سبک دوخت و دوز منزل را مثل دوخت پرده انجام دهند یا درز شکافته شده لباسشان را خودشان سر و سامان دهند. اما چرخ های صنعتی مناسب دوخت های سنگین و در حجم بالاست و معمولا در محیط کارگاهی از آنها استفاده میشود.
در ادامه به چند تفاوت مهم این چرخ ها می پردازیم:
کیفیت دوخت :
کیفیت دوخت لباس در چرخ های خانگی به خوبی چرخ های صنعتی نیست و نسبت به پارچه و همچنین نخ مورد استفاده فرق میکند اما در چرخ های صنعتی کیفیت دوخت عالی است.
سرعت دوخت:
بیشتر چرخ های خانگی آنقدر سرعت دارند که کار خیاط را راه اندازد و او را عذاب ندهد. اما باید گفت سرعت این چرخ ها به اندازه سرعت چرخ های صنعتی نیست از آنجایی که چرخ های صنعتی برای دوخت لباس در حجم بالا تولید شده است ، سرعت بسیار زیادی دارند.
انواع دوخت:
حتی ساده ترین چرخ های خیاطی خانگی چند نوع دوخت دارند و چرخ های خانگی حرفه ای تر به 20 تا 100 نوع دوخت مجهز هستند اما چرخ صنعتی فقط یک نوع دوخت دارد و معمولا مخصوص یک کار خاص از دوخت و دوز است.
وضعیت نگهداری:
چرخ های خانگی برخلاف چرخ های خیاطی قدیمی نیازی به نگهداری ندارند و خودشان به سیستم روغن دهی داخلی مجهز هستند. هنگام خراب شدن لوازم یدکی آنها به راحتی در دسترس هستند و می توان آنها را تعویض یا تعمیر کرد مخصوصا اگر چرخ خیاطی از بهترین برندها باشد. اما چرخ های صنعتی بسته به مصرف شان و حجم لباس هایی که باید بدوزند باید به طور مرتب بررسی، تمیز و روغن کاری شوند.
نخ:
دوک نخ های سنگین مناسب چرخ های خانگی نیست وقتی نخ ها به هم می پیچند، موجب دردسر خیاط می شوند و گاهی اوقات چرخ به تعمیر نیاز پیدا می کند اما برای چرخ های صنعتی میتوان از انواع نخ ها و با وزن های مختلف دوک ها استفاده کرد.
پارچه مورد استفاده :
در چرخ خانگی به دلیل این که موتور کوچکی دارد نمی توان از هر پارچه ای استفاده کرد در واقع پارچه های ضخیم را نمی توان به راحتی با چرخ های خانگی دوخت اما چرخ های صنعتی به شما اجازه دوخت و دوز با هر نوع پارچه ای را می دهند.
حجم کار:
موتور چرخ های خانگی کوچک است به همین دلیل کمتر از 5 ساعت در روز میتوان با انها کار کرد در غیر این صورت موتور به سرعت داغ کرده و به مرور فرسوده می شود. اما با چرخ های صنعتی میتوان در حجم بسیار بالایی تولید لباس داشت. با این نوع چرخ خیاطی، میتوان ساعتها به طور مستمر کار کرد.
وزن:
بدنه چرخ های خیاطی خانگی، چندان سنگین نیست و آنها به راحتی قابل جا به جایی هستند اما بدنه و کفی چرخ های صنعتی را با چدن درست می کنند تا از ارتعاش و صدای چرخ کاسته شود. بیشتر قطعات داخلی چرخ هم از جنس فولاد است و به همین دلیل این چرخ ها سنگین هستند و آنها را نمی توان به راحتی جا به جا کرد.

طول عمر انواع چرخ خیاطی :
چرخ های خیاطی کامپیوتری مدرن تا 25 سال دوام دارند و مشکل خاصی پیدا نمیکنند. چرخ های قدیمی و غیر کامپیوتری از این هم مقاوم تر بوده و دهه ها کار می کنند. برخی از چرخ های خیاطی دستی قدیمی، 70 یا 80 ساله هستند و همچنان کار میکنند. اگر میخواهید دوام چرخ تان بالا رود، دائما از آن مراقبت کنید. برای نگهداری چرخ خیاطی تان باید به موارد زیر توجه کنید:
تمیز نگهداشتن چرخ خیاطی
تعویض مرتب سوزن چرخ خیاطی
سرویس سالانه انواع چرخ خیاطی
از بهترین برندهای چرخ خیاطی میتوان به ژانومه، کاچیران، مارشال و برادر اشاده کرد که با ویژگی ها و قیمت های مختلف در بازار موجود هست.

دوختنی

دیدگاه‌ها

0