آموزش خیاطی دوختنی

بهترین متد (روش) خیاطی چیست؟

خیاطی هم مثل هر هنر دیگه ای دارای متدهای مختلفی است  و همه روش های خیاطی نقاط ضعف و قوت خودشان را دارند و تفاوت اصلی آن ها در نحوه رسم الگو هاست .

همه روش های رایج از جمله متریک ، مولر و گرلاوین به نوبه خود دقت دردوخت را دارند . دقت هرکدام از متدها بستگی دارد که بخواهید چقدر یک لباس را قالب تن در بیاورید یا بخواهید ایرادهای اندامی را برطرف کنید.
متدهای مختلفی در جهان آموزش داده می شوند. تنوع متدهای آموزش خیاطی در ایران و جهان بسیار زیاد است. مثل متد فرانسوی، ایتالیایی، آمریکایی، گرلاوین، مولر و متریک و … که خلاصه وار  سه متد اصلی و استاندارد را برای شما توضیح میدیم.

  • متد گرلاوین :

گرلاوین یکی از قدیمی ترین متدهای خیاطی است و در حال حاضر تقریبا منسوخ شده. این روش کمی پیچیده است و ایرادهای زیادی دارد اما باز هم از آن استفاده میشود. در این روش اندازه گیری باید به صورت خیلی دقیق روی تن شخص اندازه گرفته شود و دقت بالایی برای الگوکشی لازم دارد.

  • متد مولر :

یکی از روش های بسیار دقیق خیاطی مولر است که روش خیاطی آلمانی هاست و توسط مایکل مولر در سال ۱۸۹۱ در آلمان طراحی شده . تن خور خوب و تمیز این متد به خاطر اندازه گیری و رسم دقیق الگوی آن است. محاسبات بسیار طولانی و پیچیده ای که این متد دارد امکان خطا کردن خیاط در محاسبات را افزایش داده و نیاز به زمان بیشتری برای رسم الگو دارد. معمولا خیاط های سخت گیر و پر حوصله از این روش استفاده میکنند.

  • متد متریک :این متد انگلیسی چند سالی است که وارد ایران شده و مخاطبان بسیاری پیدا کرده و با کمک جدول سایزبندی میتوان الگوی شخص را آماده کرد و نیاز به محاسبات و فرمول برای الگوکشی دارد.

مسلما برای افرادی که قصد دارند خیاطی رو به عنوان یک مهارت و هنر جدید یاد بگیرند باید دید با کدام روش میتوانند ارتباط برقرار کنند.

متدی که ما پیشنهاد میدهیم گرلاوین اصلاح شده و ترکیبی است. این متد بر مبنای متد گرلاوین است البته متد گرلاوین خودش به تنهایی مشکلاتی دارد. اما در گرلاوین اصلاح شده، قسمتهای بدون ایراد سه روش گرلاوین و متریک و مولر را با تجربه ای که نزدیک به نیم قرن به دست آمده، ترکیب کردیم و متدی رو ارائه دادیم که با توجه به اندام و سایز خانمای ایرانی حداقل پروگیری رو داشته باشد.

با اندازه گیری دقیق و دقت در الگوکشی و رعایت همه نکاتی که آموزش دادیم به جرات میتوان گفت لباسی با حداقل پروگیری خواهید داشت.

دوختنی

دیدگاه‌ها

0