آموزش خیاطی دوختنی

قیچی زیگزاگ

قیچی زیگزاگ یا دالبری لبه های تیزی دارد که به خوبی در هم چفت میشوند . برای درز پارچه های پشمی یا دیگر پارچه های ضخیم برش دالبری ایده بسیار خوبی است. همچنین در پارچه هایی که وزن کمی دارند و افزودن نخ برای درز ها میتواند پارچه را سنگین کند از لبه دالبری برای درز ها استفاده کنید . همچنین در پارچه هایی که پلاستیک ندارند مانند پارچه های پشمی کمک میکنند تا پس از اتمام دوخت درز ،لبه صاف را کاهش داده و به جلوه پارچه می افزاید .

مانند دیگر قیچی های خیاطی،قیچی دالبری را فقط جهت برش پارچه استفاده کنید ، از دسترس دیگران دور نگهدارید و مرتبا روغن بزنید . این نوع قیچی ، ابزاری حرفه ای با کاربرد های فراوان در خیاطی و هنر های مختلف می باشد ، که تنها یکی از آن ها جلوگیری از به اصطلاح ریش شدن لبه های پارچه می باشد . و در ایجاد طرح های زیگزاگی روی لبه پارچه و در چرم دوزی استفاده بسیاری دارد . اما مواردی خیلی جزئی و در عین حال با اهمیت وجود دارند که باعث بهره وری بیشتر از این ابزار می شوند. مانند نحوه استفاده، پارچه های مناسب، تیز کردن و نگهداری می باشد. که در ادامه عنوان میکنیم .

فاصله زیاد برش شما از دوخت باعث ریش شدن پارچه خواهد شد . پس همیشه سعی کنید فاصله برش زیاد نباشد چون اگر پارچه شما ریش شود نمی توانید آن را به حالت اول برگردانید.

لبه پارچه دالبری شده بسیار یک دست و تمیز به نظر خواهد آمد، اگر راستای برش با دوخت یکی باشد . برای انجام دادن بهتر این کار می توانید از یک خط کش کمک بگیرید . خط کش های فلزی به علت انعطاف پذیری و سختی برای این کار بهتر هستند.

برای ایجاد برش های دلخواه و زیبا قبلا روی یک یا چند تکه پارچه تمرین کنید تا کارکردن با آن برای شما آسان تر شده و نتیجه بهتری بگیرید.

قیچی های دالبر اغلب توانایی برش پارچه ، چرم ، کاغذ و متریال های دیگری را دارند . اما برای اینکه که قیچی دالبر شما کند نشود باید فقط برای پارچه از آن استفاده کنید . هر چیزی غیر از پارچه و چرم به مرور زمان باعث کندی قیچی خواهد شد.
با توجه به میزان استفاده شما کند می شود و نیاز به تیز کردن خواهد داشت . برای تیز کردن این ابزار می توانید به مراکز تخصصی و افراد حرفه ای در زمینه ابزار مراجعه نمایید.

قیچی خود را حتما روغن کاری کنید. برای این کار کافیست دهانه قیچی را باز کرده و چند قطره روغن چرخ یا اسپری روغن چند منظوره به مرکز و پیچ قیچی بزنید و دهانه را چند بار باز و بسته کنید . همچنین از تمیز کردن قیچی خود غافل نشوید که در تیزی آن حتما تاثیر گذار خواهد بود

دوختنی

دیدگاه‌ها

0