آموزش خیاطی دوختنی

خرج کار چیست؟

یکی از مهمترین بخش های دوخت لباس، تزیین آن با وسایل اضافی است. در حقیقت برای اینکه لباس‌ها جلوه بیشتری داشته باشند، باید از وسایل و ابزارو مواد متنوع در دوخت لباس استفاده کرد. این مواد را خرج کار لباس می‌نامند. خرج کارها انواع مختلفی دارند و برای هر مدل متفاوت از لباس می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند.

خرج کار به لباس اعتبار و ارزش ویژه‌­ای می‌بخشد و مستقیماً بر نگاه مشتری تاثیر می­‌گذارد.  خرج کار کمک می‌کند تا لباسی که یک شخص می‌پوشد، جذاب و برجسته‌تر شود. با خرج کار می‌توان ضعف لباس را پنهان نمود. خرج کار لباس، دارای اهمیت بسیار ویژه‌ای در صنعت مد و پوشاک می‌باشد و نشان‌دهنده ناگفته‌های لباس است و با خرج کار می‌توان جلوه‌ای بی‌نظیر ایجاد کرد و به جذابیت آن افزود. یک خرج کار خوب، به لباس اعتبار خاصی می‌دهد و بر روی نگاه اطرافیان تاثیرگذار است.

به زیپ، دکمه، چسب نرم و زبر، شب‌رنگ و … که روی لباس بکار می‌رود هم اصطلاحاً خرج کار گفته می‌شود. یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع خرج کار نوارهای توری، گیپور و دانتل هستند. این نوارهای متنوع با گل‌های برجسته و اشکال لوکس و زیبا می‌توانند جلوه لباس را چندین برابر کنند. از این سبک خرج کارها بیشتر برای زیباسازی لباس مجلسی استفاده می‌کنند.

پارچه‌هایی با طرح و نقش‌های رنگارنگ و یا آن دسته از پارچه‌ها که با هنرهایی مانند سوزن دوزی و آینه دوزی تزیین شده‌اند نیز می‌توانند یک خرج کار شیک و زیبا برای انواع لباس و پیراهن باشند.

بخشی از خرجکارهای خیاطی که البته جذابترین آن‌ها نیز به کار می‌آیند، قطعات تزیینی از جنس‌های مختلف هستند. برای مثال تکه‌های گلدوزی شده، انواع مروارید دوزی، گل‌های برجسته و هر قطعه زیبا و جلوه‌گری که می‌تواند زیبایی خاص به لباس ببخشد در شمار این خرج کارها هستند.

نکته مهمی که در استفاده از خرجکار باید مد نظر داشت این است که خرج کار باید با لباس هماهنگی داشته باشد. استقامت و دوام مناسب داشته باشد. استفاده از آن راحت و بدون دردسر باشد. زیبایی و خلاقیت در طراحی از مواردی است که باید به آن توجه داشت.

دوختنی

دیدگاه‌ها

0